جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۴۷ ب.ظ
احکام متفرقه 3
◊ آیـــــا والدین مجازند تا فرزندشان را تنبیه بدنی کنند؟
ܓ✿ منظور از مطرب بودن
پاک کنندگی تبعیت
احکام تراشیدن ریش
{ تنبـــــیه فـــــرزند }
┘◄ سوال:
◊ آیـــــا والدین مجازند تا فرزندشان را تنبیه بدنی کنند؟
و اگر در نتیجه این تنبیه آثاری از کبودی بر بدن کودک به جا ماند،تکلیـــف چیست؟
✅ جـــــواب :
اولــــاً: والدین حق تنیبه بچه را دارند امّا نه بگونهای که به بدن آنها آسیب برسد.
ثانیــــاً: اگر شخصی به صورت کسی سیلی یا .... بزند بهطوری که
صورت او سرخ شود، باید یک مثقال و نیم شرعی طلای سکهدار که
هر مثقالی 18 نخود است بدهد
و اگر کبود شود، سه مثقال
و اگر سیاه شود باید شش مثقال شرعی طلا بدهد
ولی اگر جای دیگر بدن کسی را به واسطه زدن سرخ یا سیاه یا کبود کند
باید نصف آنچه را که گفته شد بدهد. حال اگر پدر یا مادر بچه را این طور
کتک بزنند باید به بچه دیه پرداخت کنند [1].
پی نوشت ها:
-
1. رساله مراجع،(13مرجع)،محمدحسن بنی هاشمی خمینی ج2،دفتر انتشارات اسلامی،چاپ اول،1382،ص 830
.
.
.
ܓ✿ منظور از مطرب بودن
ܓ✿سؤال: منظور از مطرب بودن چیست؟
آیا ترانه ای که برای شخصی اثر منفی نداشته باشد جایز است؟
پاسخ: موسیقی لهوی آن است که به سبب ویژگی هایی که دارد
انسان را از خداوند متعال و فضایل اخلاقی دور نموده و به سمت
بی بند و باری و گناه سوق می دهد و معنی مطرب این است که
حالت غیر عادی از نظر وجد و نشاط به وجود آورد و
مرجع تشخیص موضوع عرف است.
تأثیر بر روی شخصی خاص ملاک نیست
بلکه اگر نوع مردم آن را لهوی و مطرب بدانند هر چند بر روی فرد خاصی
اثر نداشته باشد
باز هم استماع و گوش دادن به آن حرام است.
.
.
.
پاک کنندگی تبعیت
تبعیت و حکم آن
یکی از پاک کننده ها تبعیت است: یعنی چیز نجسی به واسطه ی پاک شدن چیز نجس دیگر، پاک می شود.
نمونه هایی از تبعیت
۱- کسی که چیزی را آب می کشد، بعد از پاک شدن آن، دست او هم که با آن چیز شسته شده پاک می شود؛ و نیاز به تطهیر مجدد دست نیست.
۲-اگر لباس را با آب قلیل آب بکشند و به اندازه معمول فشار دهند تا آبی که روی آن ریخته اند جدا شود، آبی که در آن می ماند پاک است.
۳-اگر شراب تبدیل به سرکه شود، ظرف آن هم پاک می شود، حتی جاهایی که هنگان جوش آمدن نجس شده است، اگر چه پشت ظرف باشد.
--
رساله آموزشی مصور آیت الله خامنه ای ص ۸۱
.
.
.
.
احکام تراشیدن ریش
احکام تراشیدن ریش
1- در بین مراجع موجود،کسی حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت دادهاند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن راجایز نمیدانند.
2- تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است( بنابر فتوی یا احتیاط واجب).
3- به نظر مشهور مراجع تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونهها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
آیت الله مکارم: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که صدق ریش کند، کفایت میکند.
4- هر وسیلهای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویند ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزار دیگری.
5- تراشیدن روی گونهها (بصورت خط ریش) و زیرگلو اشکال ندارد.
6- تراشیدن سبیل و بلند گذاشتن آن اشکال ندارد ولی بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است.
.
.
.
.